torsdag 5. april 2012

Bitt av hoggorm

(Skriver dette her, da det jo ikke er alle som er på Facebook)
Ja, i går ble Trix bitt av hoggorm. Har fryktet at det skulle skje en eller annen gang, da han blir "rasende" hver gang vi har støtt på en hoggorm som hveser til oss.
I går på turen vår skulle jeg sette meg på en stein og nyte sola lite grann, da jeg så at Trix plutselig ble interressert i noe som beveget seg i løvet en fem seks meter bortenfor. Han stakk av gårde og satte snuta rett ned og plutselig hylt han, så ble han rasende og det så ut som han gøyv på og så hylte han til igjen, før jeg fikk kommet bort til han. Da så jeg en "diger" hoggormhanne som pilte av gårde og Trix hadde fått to bitt. Ingen veterinær som hadde åpent i Ski da, så det var å dra til Oslo.
Etter bare noen minutter begynte Trix å henge med hodet og så litt tufs ut. Heldigvis traff vi på Liv-Jorunn som ringte til mannen sin Ernst ("foreldrene" til Ziko). Han var så snill at han kjørte inn i skogen og hentet oss.
Etter å ha rotet litt rundt i Oslo, fant jeg til slutt veterinærklinikken. Trix fikk antiserum(motgift), intravenøs veske, smertestillende og penicillin i store doser og skulle ligge over til i dag.

Langt ut på dagen i dag fikk jeg telefon fra vakthavende veterinær om at Trix måtte i hvertfall bli til i morgen ettermiddag.
Hevelsen hadde ikke gått noe ned så han måtte fortsatt ha intravenøst og hun utelukket heller ikke en ny dose med antiserum, men trodde han skulle slippe. Det var visst litt avhengig av hjerterytmen som de sjekket med jevne mellomrom, da de ikke kunne si med sikkerhet om hvor giften kunne gjøre skade.
Hun hadde fått svar på blodprøvene akkurat da hun ringte og de viste heldigvis at det ikke var noen skade på nyrene.
Leiligheten føles helt tom, så det er bare å vente til i morgen og krysse fingre og tær i mellomtiden og håpe han blir fort seg selv igjen.
Håper Trix selv kan skrive mer når han kommer hjem igjen.
Hilsen Arne

Trix slik han så ut hos veterinæren i går kveld

Ingen kommentarer: