mandag 16. august 2010

NKK Bjerke 14. og 15. august 2010

Fredag den 13. høljet regnet ned. Fattern gruet seg til å dra på utstilling på lørdag. Av tidligere erfaring visste han at Bjerkebanen ser ut som et jørmehull etter et slikt vær. Han kunne jo ikke stille meg i gummistøvler, så han investerte i et par nye gortekssko som var litt penere enn de han hadde fra før.
Dumt gjort, for da vi møtte opp på lørdag så hadde det tørket bra opp og den ringen vi skulle stille i var helt tørr og det beste av alt, den lå i enden av en rekke ringer så vi hadde god plass til en forandring.

Dette var litt av det synet som møtte oss da vi gikk ut av bilen. Minner jo nesten om en flyktningeleir, bortsett fra fargene da.

Bildene under er fra lørdag. Overskyet, men varmt. Og hvilken dag. Fattern hadde ingen forhåpninger på forhånd, men denne dommeren likte meg visst ikke særlig godt. Fant alt det negative hun kunne og "så" ting som andre dommere ikke har sett¤#"%&
Men løpe kunne jeg visst.

På søndag ble for første gang de blå øynene mine kommentert av en dommer(les kritikken nedenfor) Selv om jeg kjedet livet av meg, gjorde jeg så godt jeg kunne for å tilfredsstille fattern. Ikke så aller verst vel??

Lørdag ble det blått fra Carin Åkesson. Kritikken er nesten uleselig pga. forkortelser og utstrykninger og kluss(fattern lurte på om han skulle klage på skriveren for å få pengene tilbake, så uleselig er den:(
Mask. hanne. Vakker mod. hals. Kunne ha mer mak. stopp. underkjeve er trang og hjørnet. går opp i gommen. Bra overlinje, mykket bra bn, sk krv, b kvr& v.v rør seg mye bra siden, men dess. er han I.H. trang og kuhasig bak. b. merle farge(ikke PC'n som har slått seg vrang)

Søndagen ble en langt mer positiv dag. Det var meldt skyfri himmel og varmt, men heldigvis var det lettskyet og bra vind fra morgenen av, så det gikk fint.
Det var stort sett akkurat de samme hundene som stilte i dag som lørdag, så fattern regnet med enda en blå, og det må man jo ta når man er så "dum" å stiller opp:-)

Vi var tidlig ute og fant oss en fin plass å være på. Korthår skulle dømmes først, men de hadde ikke begynt ennå, så fattern tok en tur med meg så jeg skulle få gjort fra meg. Tilbake til ringen for å kaste skitposen min i en sekk, ser han en mann inne i ringen som står og stirrer på oss. Fattern syntes det var litt spesielt, men kom på at det kanskje var dommeren. Han ble helt stressa for blikket hans fulgte oss tilbake på plass. Og det viste seg senere å vær dommeren.
Da vi skulle i ringen var fattern ekstra spent. Ikke nok med at dommeren hadde stirret på oss på forhånd, men av de åtte som stilte i åpen klasse var det sju soble hanner og meg som eneste blue merle, ingen tricolor. Tror fattern syntes vi skilte oss spesielt ut, men det kunne jo vær både positivt og negativt. Men etter gårsdagen hadde han bange anelser:-(
Resultatet ble rødt(1. premie) og 3. beste hanhund i åpen klasse, men uten ck. Kun vinneren fikk ck og ble senere BIR.

Dommer var Tomas Rohlin, Danmark, som sa følgende om meg:
Hode av utmerket lengde, god flat skalle, utmerket neseparti. Kunne vært edlere i k..enn(??) Herlig smukke blå øyne. Litt brett ansatte ører. Smukke kroppsproporsjoner med bra hals. Utmerket benstamme og brystkasse. Tilstrekkelig vinkler framme meget bra bak. Akseptabel hale. Fantastisk velstelt pels av utmerket struktur og underbar farge. Beveger seg godt fra siden, men ustabil i haser og albuer. Utmerket temperament.

Tomas Rohlin hadde åpen "bedømmelse" etter hver kasse. Da han kom til meg sa han at jeg var en meget bra hund og at fattern måtte hjem å trene meg, slik at jeg skulle få bedre bevegelser, da ville jeg ta førsteplassen neste gang, sa han:-))))

Tror fattern ble litt smigret av å høre dette, så nå må jeg nok trene mer:-( Men.....nå har det jo vært båndtvang siden januar og jeg har ikke fått bevege meg fritt, så det skal nok gå bra, for nå er det bare fire dager igjen av bådntvangen og da skal jeg få løpe fritt i skogen. Gleeeeeder meg!!!

Leeenge til neste utstilling. Ha en båndtvangfri tid framover!!!
Hilsen Trix

1 kommentar:

Vigdis sa...

Så mange flotte bilder både fra utstillingene og fra fjellturen - koselig med de små videosnuttene også :)

... er så enig med Tomas R: Trix HAR vakre øyne med en herlig blåfarge :)

Hilsen fra Vigdis med Shani & Gutten